تراول گردی:اخبار گردشگری ایران |معرفی تور|معرفی هتل|خاطرات سفر

وبلاگی برای اخبار مهم گردشگری و خاطرات سفر معرفی تور

تراول گردی:اخبار گردشگری ایران |معرفی تور|معرفی هتل|خاطرات سفر

وبلاگی برای اخبار مهم گردشگری و خاطرات سفر معرفی تور

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی بازدید از موزه‌های این سازمان در روز جمعه ۲۸ اردیبهشت را رایگان اعلام کرد و از برگزاری پنج نمایشگاه به این مناسبت در مکان‌های مختلف شهرداری خبر داد.


به گزارش ایسنا، به نقل از اخبار رسیده؛ محمد دکامئی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌ها با اعلام خدمات‌رسانی رایگان موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در روز جمعه ۲۸ اردیبهشت به ‌مناسبت روز جهانی موزه گفت: موزه‌ها در دنیا جزء اصلی‌ترین مقاصد گردشگری هستند که بازدید از آنها به‌خصوص در کشورهایی که از پشتوانه فرهنگی غنی برخوردارند، با استقبال فراوانی همراه است. این مراکز با توجه به نوع آثار در اختیار، موضوع فعالیت و سازمان مطبوع به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.


او با اشاره به تنوع کارکرد موزه‌ها و توجه به تاثیرات مختلف فعالیت این مراکز در توسعه فرهنگ شهروندی و گسترش شناخت بصری آنان از هنر و میراث هنری، افزود: شعار روز جهانی موزه‌ در سال ۲۰۱۸ «ارتباطات خلاق و نوین موزه‌ها، رویکردهای جدید، مخاطبان جدید» انتخاب شده است. شعاری که ضمن محوریت قرار دادن موزه‌ها؛ بر ارتباطات، خلاقیت و مخاطب تاکید دارد و تشویق می‌کند تا با ارائه رویکردهای جدید، نقش و جایگاه موزه‌ها را قویتر از گذشته معرفی کند.


مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سازمان فرهنگی هنری با دارا بودن تعداد قابل توجهی موزه، باغ موزه و خانه موزه جزء سازمان‌های اصلی متولی موزه‌داری در پایتخت و تنها نماینده رسمی ارائه خدمات موزه‌ای در شهرداری تهران است. بر همین اساس در راستای شعار سال ایکوم جهانی و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها را برای روز جهانی موزه‌ و تداوم اجرا در طول سال ۹۷ پیش‌بینی کرده است.


دکامئی در ادامه با تشریح وضعیت محتوایی و شیوه مدیریت این مراکز بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دارای ۱۶ موزه است که شامل: ۲ باغ موزه، ۴ موزه، ۷ خانه موزه و ۳ خانه موزه شهید است که ۵ مرکز به صورت تخصصی توسط مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌ها و مابقی توسط مدیریت‌های مناطق نگهداری و مدیریت می‌شوند، که توجه مدیران مناطق و اجرای برنامه‌های مرتبط در این مراکز نقش مهمی در پویایی و فعال بودن موزه‌ها دارد.


او با بیان این‌که تعدادی از موزه‌های سازمان فرهنگی هنری به دلیل دارا بودن فضای نگارخانه، کارکرد گالری- موزه دارند، که در این مراکز علاوه بر فعالیت‌های موزه‌ای، نمایشگاه‌ دوره‌ای آثار هنری نیز برپا می‌شود، گفت: از برنامه‌های مهم سال ۹۷ در حوزه موزه‌های سازمان فرهنگی هنری استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی آثار و برنامه‌های موزه‌ها و راه‌اندازی سامانه اختصاصی نگارخانه‌ها و موزه‌های سازمان است که طراحی آن آغاز و امیدواریم تا پایان فصل پاییز شاهد راه‌اندازی این سامانه باشیم. 


وی در ادامه با اشاره به تعدادی از برنامه‌هایی که به مناسبت روز موزه و هفته میراث فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری انجام ‌می‌شود، گفت: رایگان بودن بازدید موزه‌ها در روز جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه، نیم بها شدن بلیت موزه‌ها در هفته میراث فرهنگی (۲۹ اردیبهشت تا ۳ خرداد)، اجرای طرح «موزه در شب» در باغ موزه قصر و باغ موزه هنر ایرانی، برگزاری نمایشگاه گروهی «رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران ۲» در گالری پردیس ملت با همکاری ایکوم، برگزاری نمایشگاه «نگاهی به عکس‌های جهان نما: استریوسکوپ‌های قاجاری» در موزه عکسخانه شهر، برگزاری نمایشگاه «مروری بر آثار اردشیر مجرد تاکستانی» در باغ موزه هنر ایرانی، نمایشگاه «برگزیده آثار گنجینه» موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و ... از برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.


مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر اهمیت ارتباط و تعامل موثر موزه‌ها با شهروندان افزود: انتشار کتاب «موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران»، طراحی سایت موزه‌ها و نگارخانه‌های این سازمان و طراحی خدمات QR برای آثار باغ موزه هنر ایرانی و سایر موزه‌های سازمان نیز در حال انجام است.


دکامئی مشارکت موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ویژه‌برنامه «شبکه‌سازی روابط عمومی‌ها، گامی برای فوق پیوستگی موزه‌ها» باغ موزه دفاع مقدس را از دیگر اقدامات این سازمان در هفته میراث فرهنگی برشمرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۲۷

بحران جدی در شرکت های هواپیمایی ایران

به نقل از خبرگزاری مهر، در پی التهابات ارزی اخیر و تصمیم سیاست گذاران بخش ارزی در خصوص اعطای سهمیه ای نیازهای ارزی به شرکت های فعال در بخش حمل و نقل بین الملل، در حال حاضر شرکت های هواپیمایی برای انجام عملیات های هوانوردی خود در فرودگاه های برخی کشورها با مشکلاتی مواجه هستند که ناشی از کمبود ارز تخصیصی به آنهاست.


فرودگاه استانبول سوخت نمی دهد


هفته گذشته هواپیمای استانبول-تهران هواپیمایی زاگرس به دلیل در اختیار نداشتن ارز به صورت نقدی در فرودگاه این شهر نتوانسته بود سوخت گیری کند و مجبور به فرود اضطراری برای سوخت گیری در فرودگاه تبریز و سپس پرواز مجدد به سمت تهران شد. این اتفاق برای تعدادی دیگر از پروازها و ایرلاین های ایرانی نیز رخ داده است؛ اتفاقی که هزینه بسیار بالایی برای ایرلاین ها در بر دارد.


بانک مرکزی: فقط ارز حواله ای


همه این اتفاقا در حالی رخ می دهد که بانک مرکزی با هدف جمع آوری ارز نقدی از سطح جامعه، مصوبه ای در خصوص اعطای ارز حواله ای به ایرلاین ها دارد ولی این مصوبه در تعدادی از فرودگاه ها قابل اجرا نیست و شرکت های هواپیمایی برای انجام امور فرودگاهی خود از جمله هندلینگ، سوخت گیری و تعمیر و نگهداری اضطراری در برخی از فرودگاه های کشورهای همسایه موظف به پرداخت نقدی هستند.


از سوی دیگر تعدادی از فرودگاه های بین المللی ایران نیز بابت خدمات فرودگاهی و سوخت رسانی به هواپیمای ایرلاین های خارجی، بخشی از هزینه ها از جمله هزینه سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی (هندلینگ) را به صورت نقدی دریافت می کنند.


معاون فرودگاه امام: هزینه ها را از ایرلاین های خارجی نقدی می گیریم


علی رستمی -عضو هیات مدیره فرودگاه امام خمینی (ره)- درباره دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از ایرلاین های خارجی در این فرودگاه اظهار کرد:


فرودگاه امام خمینی (ره) عملیات هندلینگ و خدمات فرودگاهی را به بخش خصوصی واگذار کرده است و این شرکت ها طبق قراردادهایی که با شرکت های هواپیمایی خارجی دارند، مبالغی را از آنها دریافت می کنند. فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در تعیین این نرخ ها دخالتی ندارد.


وی افزود:


ما در این فرودگاه تنها طبق قراردادهایی که با شرکت های هندلینگ و ارایه دهنده خدمات فرودگاهی داریم، متناسب با نوع هواپیماهایی که در این فرودگاه نشست و برخاست دارند، از شرکت های هندلینگ کننده، درصدی را دریافت می کنیم.


معاون امور فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) درباره دریافت نقدی یا حواله ای هزینه های خدمات فرودگاهی و سوخت رسانی از ایرلاین های خارجی در این فرودگاه گفت:


نحوه دریافت به دو صورت نقدی و اعتباری است. به این معنا که آن دسته از ایرلاین های خارجی که پرواز دایمی به فرودگاه امام خمینی (ره) دارند، با شرکت های هندلینگ کننده یا سوخت رسان قرارداد امضا کرده و پس از راستی آزمایی، در تاریخ های مشخصی در هر سررسید هزینه ها به حساب شرکت هندلینگ کننده واریز می شود.


وی تاکید کرد:


نوع دیگری از دریافت هزینه های خدمات فرودگاهی از شرکت های هواپیمایی غیر ایرانی نیز به صورت دریافت نقدی در پروازهای موردی است. به این صورت که ایرلاینی که پرواز برنامه ای و ثابت به ایران ندارد، هزینه خدمات از جمله سوخت رسانی و هندلینگ را نقدا به شرکت هندلینگ کننده پرداخت می کند.


یک بام و دو هوای دولت در برخورد با ایرلاین ها


با توجه به اینکه هزینه خدمات فرودگاهی در بسیاری از فرودگاه های دنیا از جمله فرودگاه های ایران در مواردی به صورت نقدی از ایرلاین های غیر ثبت شده در آن کشورها دریافت می شود، بانک مرکزی نیز می بایست موضوع اعطای ارز نقدی به شرکت های هواپیمایی ایرانی را برای انجام امور روزمره خود در فرودگاه های خارجی در دستور کار قرار دهد.


فشار نبود ارز نقدی بر ایرلاین های ایرانی زیاد است


مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران-  درباره تامین ارز مورد نیاز ایرلاین های ایرانی برای تردد هواپیماهای شان در فرودگاه های خارجی اظهار کرد:


جلسات زیادی با بانک مرکزی برای تامین ارز نقدی ایرلاین های ایرانی داشته ایم؛ همچنین پیگیری های مان را به صورت کتبی هم انجام داده ایم. مسوولان مربوطه در بانک مرکزی هم قول هایی برای حل این مشکل به ما داده اند. اما از آنجایی که در بانک های عامل، بعضا سردرگمی هایی وجود دارد، همچنان ایرلاین های داخلی در تامین ارز نقدی با مشکل مواجه هستند.


بانک مرکزی فقط به ۵ نیاز پروازی ارز می دهد / برگزاری جلسه امروز برای تصمیم گیری نهایی


اسعدی سامانی با اشاره به مصوبه ای که بانک مرکزی در خصوص تامین ارز حواله ای شرکت های هواپیمایی بابت ۵ فقره نیاز این شرکت ها داشته است گفت:


عصر امروز (دوشنبه) با آقای عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی جلسه ای در این زمینه داریم و قرار است تصمیم گیری نهایی در این نشست انجام شود. این ۵ فقره نیاز ارزی ایرلاین ها شامل هندلینگ، حقوق و مزایای کروی پروازی و خلبانان خارجی، لندینگ، بیمه هواپیما و سوخت می شود.


۱۲ نیاز ارزی ایرلاین ها که مغفول مانده


اسعدی سامانی ادامه داد:


برخی از بانک های عامل نمی توانند ارز مورد نیاز ایرلاین ها را علی رغم تاکید بانک مرکزی بر اجرای دستورالعمل ارزی، تامین کنند. ضمن اینکه شرکت های هواپیمایی غیر از این ۵ مورد، ۱۲ فقره نیاز ارزی دیگر هم دارند که شامل خرید قطعه، تعمیر و نگهداری، خرید هواپیما، اجاره هواپیما، حق ماموریت خدمه پروازی، حق عضویت یاتا، حق عضویت سیتا، هزینه اوور فلای و موارد دیگر هست که بانک مرکزی باید مساعدت لازم را برای تامین این موارد داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل ارزی بانک مرکزی در خصوص ایرلاین ها، صرفا ارز حواله ای را شامل می شود، گفت:


ایرلاین های ما در تعدادی از فرودگاه های نجف، بغداد و ترکیه نیاز به ارز نقدی برای خرید سوخت یا خدمات هندلینگ دارند که در این زمینه بانک مرکزی دستورالعمل شفافی ندارد.


ماهی ۳۰۰ میلیون دلار نیاز داریم


دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران نیاز ماهانه کل ایرلاین های ایرانی به مجموع ارز نقدی و حواله ای را ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار عنوان و تصریح کرد:


در حال حاضر امکان تامین ارز نقدی برای برخی شرکت های هواپیمایی ما وجود ندارد. ایرلاین های دولتی یا وابسته به نهادهای شبه دولتی مجبورند در صورت های مالی خود دلار را ۴ هزار ۲۰۰ تومان ثبت کنند، نمی توانند ارز آزاد را اگر پیدا شود، خریداری کنند. برای شرکت های هواپیمایی خصوصی هم به صرفه نیست که ارز آزاد با قیمت موجود در بازار بخرند.


سرپا نگه داشتن پرواز با امروز و فردا کردن به خارجی ها


وی یادآورد شد:


ایرلاین های ایرانی در حال حاضر به سختی با مشتریان خود می توانند همکاری کنند و با امروز و فردا کردن پرداخت بدهی های شان، شرکت های هندلینگ کننده و سوخت رسان را مجاب به فروش سوخت و ارایه خدمات می کنند. برخی شرکت ها هم مجبور به نشست و برخاست اضافه در فرودگاه های ایران هستند که هر بار لندینگ و تیک آف اضافه، هزینه بالایی برای این شرکت ها در پی دارد.


اگر این هفته ارز نرسد هواپیماهای خارجی زمین گیر می شوند


اسعدی سامانی یکی دیگر از مشکلات اصلی برخی ایرلاین های ایرانی را تاخیر در پرداخت اجاره بهای هواپیماهای اجاره ای به ایرلاین های خارجی عنوان کرد و افزود:


شرکت های مالک هواپیما پیوسته در حال فشار آوردن به ایرلاین‌های اجاره کننده هستند و اعلام کرده اند اگر تا پایان این هفته اجاره هواپیما پرداخت نشود، هواپیمای مذکور را زمین گیر خواهند کرد. همچنین دو ماه است که حقوق برخی از خلبانان خارجی پرداخت نشده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۸:۱۹